Dry Needling

Dry Needling is een behandelmethode die ervoor zorgt dat gespannen spieren effectief worden behandeld. Door het aanprikken van deze pijnlijke spier(en), middels Dry Needling, kan de spier hierdoor snel en langdurig ontspannen.

Wanneer u pijn en spanning (bijvoorbeeld door stress) in uw lichaam heeft, gaat uw lichaam dit vaak op een verkeerde manier proberen te compenseren waardoor uw lichaamshouding veranderd (dus ook de lengte van uw spieren). Onnodig aanspannen van de schouders en rugspieren zorgen al snel voor deze vervelende pijn. Hierdoor verkrampen uw spieren, wat vaak opnieuw pijn veroorzaakt en lang aanhoudt.

Met de Dry Needling behandelmethode bereiken we met een speciale dunne naald de kleine ‘verhardingen/knoopjes’ die zijn ontstaan in uw spier(en). Dit worden ook wel triggerpoints genoemd. De dunne naald zorgt ervoor dat de spier een reflex toont: de spier spant zich kort aan en ontspant zich daarna. De verkramping wordt hiermee opgeheven, waardoor uw pijn verdwijnt en de spierfunctie verbetert. Dry Needling is een zeer veilige en zeer efficiënte methode waar veel mensen baat bij hebben!

Triggerpoints (myofasciale reactiepunten)
zijn eenvoudig gezegd de verharde ‘knopen’ in de spieren die ervoor kunnen zorgen dat u pijn ervaart zoals bijv.:

Pijn en/of stijfheid in een spier
Het niet goed kunnen bewegen van gewrichten (bijvoorbeeld de schouder)
Verminderde kracht in de spieren (bijvoorbeeld in de rug)
Anders bewegen door pijn
Tintelingen in armen en benen (uitstralende pijn)
Hoofdpijn

In principe is Dry Needling niet pijnlijk, maar natuurlijk ervaart iedereen dit weer anders. Het inbrengen van het naaldje in de huid voelt u niet. Wanneer de naald de triggerpoint aanprikt ontstaat er een “Local Twitch Response”, de spier spant zich kort aan. Dit geeft een licht krampgevoel en kan als onprettig ervaren worden. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en de spierstofwisseling kan zich herstellen. Met als resultaat functieherstel van de spier en een snelle pijnafname.

Met Dry Needling worden ‘droge’ (dry) acupunctuurnaalden gebruikt. Er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten.
Afhankelijk van uw klachten kunnen meerdere spieren (en meerdere triggerpoints) behandeld worden.

Dry Needling wordt gecombineerd met massage.

30 minuten € 47,50
45 minuten € 57,50